Contabilitate

Apar noi informatii privind somajul tehnic noi informatii privind somajul tehnic
Apar noi informatii privind somajul tehnic 293 172 Social Accounting

Apar noi informatii privind somajul tehnic

Apar noi informatii privind somajul tehnic, acestea fiind publicate in Moniorul Oficial. Pe 30 martie s-a publicat in MO 260 OUG 32/2020 care modifica OUG 30/2020, schimband si clarificand unele aspecte privind somajul tehnic. Va prezentam mai jos cele mai importante aspecte:

1. S-a abrogat articolul cu privire la conditia de a nu dispune de capacitate financiara pentru plata salariilor.

Singura conditie de acordare a indemnizatie mentionata in noua varianta este ca activitatea angajatorului sa fi fost redusa total sau partial de epidemia COVID-19.

Modelul de declaratie pe propria raspundere necesara pentru a obtine indemnizatia nu este inca disponibil. Acesta ar putea clarifica exact cine se incadreaza in conditia de mai sus.

2. Pentru angajatii cu mai multe CIM cu norma intreaga:

– daca cel putin un CIM este activ, acestia nu beneficiaza de indemnizatie
– daca toate sunt suspendate, angajatul beneficiaza de indemnizatia cea mai avantajoasa

3. Angajatorii care au angajati cu salarii mai mari decat salariul mediu brut (5.429 lei):

– pot suporta diferenta pana la 75% din salariul de incadrare
– se pot limita la 75% din salariul mediu brut

4. Angajatorul primeste banii in maxim 15 zile de la depunerea actelor. Angajatul primeste banii de la angajator in cel mult 3 zile de cand acesta ii incaseaza.

5. Alti profesionisti beneficiaza, pe baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din salariul mediu brut.

6. Fondurile vin de la Uniunea Europeana, companiile urmand sa fie verificate ulterior, dupa ce se termina starea de urgenta.

Pentru mai multe informatii cititi aici.

 

Facilitatile fiscale in domeniul constructiilor facilitatile fiscale in domeniul constructiilor
Facilitatile fiscale in domeniul constructiilor versus somajul tehnic 500 334 Social Accounting

Facilitatile fiscale in domeniul constructiilor versus somajul tehnic

Facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (scutire de impozit pe venit, scutire CASS, reducere cota CAS la 21,25%) se aplica pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (1) – (3) din Codul Fiscal, realizate de persoane fizice, calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei, obtinut din salarii si asimilate salariilor, realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30.000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale.

Asadar, cat timp salariul brut de incadrare prevazut in contractul individual de munca se incadreaza intre 3.000 si 30.000 lei/lunar pentru un program de 8 ore/zi, facilitatile fiscale se vor aplica si in cazul indemnizatiei de somaj, fiind venit asimilat salariului.

Referitor la contributia asiguratorie pentru munca (CAM), daca societatea aplica prevederile generale din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii referitoare la somajul tehnic, atunci se datoareaza si aceasta contributie in cota de 2,25%, intrucat indemnizatia si contributiile sunt suportate integral de angajator (nu se mai recupereaza nimic de la stat).

Potrivit art. 60 pct. 5 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, acordarea facilitatilor in domeniul constructiilor este conditionata de desfasurarea de activitati in domeniul constructiilor.

Prin urmare, angajatorii din domeniul constructiilor care nu mai desfasoara activitate nu pot aplica facilitatile pentru indemnizatia de somaj tehnic.

Angajatorii care desfasoara activitate in domeniul constructiilor, dar care a fost redusa, pot aplica facilitatile asupra indemnizatiei de somaj tehnic, daca sunt indeplinite toate conditiile pentru acordarea facilitatilor fiscale.

Salariu brut de incadrare = 3.000 lei
Indemnizatie bruta somaj tehnic = 3.000 lei x 75% = 2.250 lei
CAS = 2.250 lei x 21,25% = 478 lei
CASS = 0 lei
Impozit = 0 lei
Indemnizatie neta somaj tehnic = 2.250 lei – 478 lei = 1.772 lei
CAM = 2.250 lei x 2,25% = 51 lei

Urmariti aici ultimele noutati din zona financiar-contabila!

Modele actualizate ale documentelor de libera circulatie 150 150 Social Accounting

Modele actualizate ale documentelor de libera circulatie

Va punem la dispozitie modelele actualizate ale documentelor de libera circulatie, pe care trebuie sa le aveti la dumneavoastra atunci cand va deplasati in afara locuintei.

Aceste modele au fost simplificate in ceea ce priveste datele care trebuie sa fie completate.

Documentele pot fi completate de pe calculator sau laptop in campurile predefinite, in formatul PDF, necesitand ulterior tiparirea si semnatura olografa a titularului. De asemenea, documentele pot fi tiparite si completate olograf  in campurile predefinite, necesitand totodata semnatura olografa a titularului.

Pentru mai multe detalii despre modelele actualizate ale documentelor de libera circulatie, cititi aici.

Certificatele de situatie de urgenta pentru operatorii economici certificatele de situatie de urgenta
Certificatele de situatie de urgenta pentru operatorii economici 795 470 Social Accounting

Certificatele de situatie de urgenta pentru operatorii economici

Certificatele de situatie de urgenta pentru operatorii economici au aparut in Ordinul ministrului Economiei nr. 791/2020, care a fost publicat in Monitorul Oficial, in data de 25.03.2020.

Aceste certificate de situatie de urgenta le sunt necesare companiilor care au suferit pierderi din cauza pandemiei SARS-CoV-2. Acest ordin specifica faptul ca exista doua tipuri de certificate:

  • un certificat albastru pentru firmele care si-au suspendat partial sau complet activitatea in conditiile starii de urgenta
  • un certificat galben adresat companiilor care au inregistrat diminuari ale incasarilor in luna martie 2020, cu un procent de minimum 25%, fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020.

Certificatele de situatii de urgenta se solicita in baza unei declaratii pe propria raspundere. In termen de 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial a ordinului, Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri va asigura adaptarea si functionarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro. Platforma va asigura emiterea celor doua tipuri de certificate de situatie de urgenta pentru firme.

Companiile vor folosi platforma http://prevenire.gov.ro/ pentru a depune, in format electronic, solicitarile de obtinere a certificatelor, precum si certificatul in baza caruia angajatii vor putea fi trimisi in somaj tehnic.

Este important de mentionat faptul ca solicitantii pot obtine un singur tip de certificat, dupa caz, acesta fiind valabil fara semnatura si stampila.

Pentru mai multe informatii cititi aici.

 

Model documente libera circulatie 150 150 Social Accounting

Model documente libera circulatie

Punem la dispozitie un model pentru libera circulatie care trebuie completat de orice persoana care se deplaseaza in afara locuintei conform Ordonantei militare nr. 3

Adeverinta/Declaratia pe propria raspundere este valabila si de pe telefon. Aceasta poate fi generata direct prin intermediul aplicatiei carantina.me conform Art. 4, Alin. 4 din Ordonanta militara nr. 3/24.03.2020.

 

 

Ordonanta militara nr.3 – Măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 150 150 Social Accounting

Ordonanta militara nr.3 – Măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19

Ordonanta militara nr.3 prevede ca persoanele în vârstă de peste 65 de ani, care sunt considerate a fi cele mai vulnerabile în fața noului coronavirus, trebuie să stea în locuinţe cât mai mult pentru a fi în siguranţă.

Acestea vor avea dreptul să iasă din locuinţe în intervalul orar 11.00 – 13.00, pentru a face cumpărături sau pentru a beneficia de asistență medicală. Excepție de la această prevedere fac persoanele care sunt încă angajate sau persoanele care desfășoară activități agricole.

Altă prevedere precizează că este interzisă circulaţia tuturor persoanelor, cu unele excepţii, cum ar fi: deplasarea în scop profesional, deplasarea pentru asistență medicală, deplasarea pentru îngrijirea copilului sau asistența persoanelor bolnave, deplasarea pentru procurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază, deplasarea pentru donarea de sânge, deplasarea pentru a face sport în apropierea locuinței, deplasarea pentru activităţi de voluntariat şi deplasarea pentru activități agricole. 

Ordonanţa militară nr.3 poate fi accesată aici.

Măsurile prevăzute de Ordonanţa militară nr.2 150 150 Social Accounting

Măsurile prevăzute de Ordonanţa militară nr.2

Ordonanţa militară nr. 2, din data de 21 martie 2020 prevede suspendarea temporară a activităţilor de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cum sunt mall-urile. Excepţie de la această prevedere fac magazinele alimentare şi farmaciile din cadrul centrelor comerciale, care pot rămâne deschise.

Această ordonanţă militară afectează şi cabinetele stomatologice, care sunt nevoite să îşi suspende temporar activitatea.

Persoanelor le este recomandat ca în intervalul orar 06.00 – 22.00 să iasă din casă doar pentru activităţi de strictă necesitate.

De asemenea, din data de 23 martie 2020, cetăţenilor le este permisă ieşirea din locuinţe, în intervalul orar 22.00 – 06.00, doar dacă au completată o declarație pe propria răspundere sau o adeverință de la serviciu.

Textul întregii ordonanţe poate fi consultat aici.

Ce presupune ordonanţa militară nr. 1? 150 150 Social Accounting

Ce presupune ordonanţa militară nr. 1?

Ordonanța militară nr. 1/2020 se referă la unele măsuri de primă urgență care privesc aglomerările de persoane și circulația transfrontalieră a unor bunuri.

Astfel, se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise.

De asemenea, se interzice organizarea și desfășurarea oricărui eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în spații deschise.

Altă prevedere a ordonanţei militare nr. 1 presupune suspendarea tuturor zborurilor efectuate de operatori economici aerieni spre Spania și din Spania către România, pentru toate aeroporturile din România, pentru o perioadă de 14 zile, măsura aplicându-se începând cu data de 18 martie 2020, ora 18.00, ora României.

Puteţi citi aici toate prevederile Ordonanţei militare nr.1.

 

Ce schimbări aduce instituirea stării de urgenţă în România? 150 150 Social Accounting

Ce schimbări aduce instituirea stării de urgenţă în România?

Preşedintele României, Klaus Iohannis, a decretat starea de urgenţă, începând cu data de 16 martie 2020, pe tot teritoriul ţării, pe o perioadă de 30 de zile.

Această stare de urgenţă semnifică luarea unor măsuri drastice, precum şi posibilitatea restrângerii unor drepturi fundamentale.

Este important de specificat faptul că, în această situaţie, legea îi acordă puteri sporite ministrului de Interne, acesta putând emite ordine şi ordonanţe militare, când starea de urgență a fost instituită pe întregul teritoriu al țării.

De asemenea, pe perioada stării de urgenţă, ordonanţele militare şi ordinele emise au caracter obligatoriu, de lege.

Pentru mai multe detalii, citiţi aici.

 

Ultimele noutăţi pe care trebuie să le ştii despre şomajul tehnic 150 150 Social Accounting

Ultimele noutăţi pe care trebuie să le ştii despre şomajul tehnic

În contextul crizei provocate de coronavirus, Guvernul României a stabilit condiţiile referitoare la intrarea în şomaj tehnic şi a reglementat, de asemenea, depunerea online a documentelor necesare pentru obţinerea unor beneficii sociale pe perioada stării de urgenţă.

Guvernul a hotărât ca, în perioada în care starea de urgenţă este în vigoare, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activităţii, indemnizația de care beneficiază salariații să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Astfel, în ceea ce priveşte şomajul tehnic, indemnizaţia va avea un nivel de minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.

De aceste prevederi vor beneficia salariaţii angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiţii:

1. întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și dețin Certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din Decretul Președintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență conform metodologiei aprobată prin ordin.

2. reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.

Este, de asemenea, important de menţionat faptul că, pe durata stării de urgenţă vor putea fi depuse prin intermediul poştei electronice şi cererile și documentele doveditoare pentru stabilirea şi plata, în condiţiile legii, a drepturilor băneşti ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.

Pentru a fi eligibile să primească această plată, firmele vor trebui să depună, la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă sau la agenţia municipiului București, în raza cărora își au sediul social, prin poștă electronică, o declarație pe proprie răspundere și trebuie să arate că cifra de afaceri a scăzut cu 25%. În termen de cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor se va realiza şi decontarea.

Pentru mai multe detalii, citiţi aici.

Urmăriţi aici ultimele informaţii din zona financiar-contabilă!